سایکلون روغن
عملکرد سایکلون روغن در EF7

سایکلون روغن

در موتورهای احتراق داخلی مانند موتور EF7، دمای بالای داخل موتور می‌تواند منجر به تبخیر روغن موتور شود.

این تبخیر روغن ممکن است به مشکلاتی مانند کاهش راندمان موتور، آلودگی هوا و کاهش عمر مفید روغن منجر شود. برای مقابله با این مشکل، در موتور EF7 از یک قطعه به نام سایکلون استفاده می‌شود.

سایکلون در موتور EF7 علاوه بر تأثیرات دما، بخارات روغن را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به داخل موتور باز می‌گرداند. این کارکرد به حفظ مقدار مناسب روغن موتور کمک می‌کند و از مشکلاتی که به علت تبخیر روغن ممکن است رخ دهد، جلوگیری می‌کند.

علاوه بر سایکلون، در موتورهای احتراق داخلی، قطعات متحرکی مانند پیستون، شاتون‌ها، میل لنگ، و یاتاقان‌ها وجود دارند که همیشه در حال حرکت هستند و نیاز به روغنکاری دارند.

این قطعات متحرک تأمین کننده روغن به نقاط مختلف موتور هستند تا از سایش و سایر مشکلات جلوگیری شود.در نتیجه، وظیفه سایکلون در موتور EF7 جمع‌آوری بخارات روغن و بازگرداندن آن‌ها به داخل موتور است تا روغن موتور حفظ شود و مشکلات ناشی از تبخیر روغن به حداقل برسد.

سایکلون روغن

وظیفه سایکلون روغن

سایکلون روغن در موتورهای احتراق داخلی وظیفه ی جمع آوری بخارات روغن تولید شده در موتور و بازگرداندن آن‌ها به داخل موتور را دارد. این وظیفه برای حفظ سیستم روغن‌رسانی و کاهش اسیدیته و نشت روغن از بخش‌های مختلف موتور بسیار حیاتی است.

بخارات روغن در محفظه زیرین موتور تولید می‌شوند. این قسمت از موتور به دلیل حرکت مستمر قطعات متحرک و چرخشی مثل شاتون‌ها، میل لنگ، و یاتاقان‌ها نیاز به روغن‌رسانی دارد. سایکلون در بالای موتور و بر روی سوپاپ‌ها نصب شده است، اما چگونه این قطعه بخارات روغن را جمع‌آوری می‌کند؟

در سر سیلندر موتور، قطعاتی نظیر سوپاپ‌ها و میل بادامک‌ها وجود دارند که نیاز به روانکاری دارند. برای انتقال روغن به بالای موتور، مجراهای خاصی وجود دارد که بخارات روغن از زیر موتور به بالای موتور هدایت می‌شوند.

اگر فشار در محفظه بالای موتور کاهش نکند و این بخارات روغن به درون محفظه فشار بالای سیلندر برسد، آنها از کاسه نمد میل سوپاپ، واشر در سوپاپ، گیج روغن، درب روغن موتور و سایر مسیرها نشت می‌پذیرند.

برای جلوگیری از این نشت روغن و حفظ سیستم روغن‌رسانی، از روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری بخارات روغن و بازگرداندن آن به داخل موتور استفاده می‌شود. در موتور EF7، این وظیفه به قطعه سایکلون روغن واگذار شده است.

سایکلون در بالاترین نقطه موتور، یعنی بر روی سوپاپ‌ها نصب شده است. این قطعه از دیافراگم، فنر، و قطعات دیگر تشکیل شده و در واقعیت قطعه قابل تعمیری نیست و در صورت خرابی باید تعویض شود.

طرز کار سایکلون روغن

در موتورهای احتراق داخلی، نیروی لازم برای تحریک حرکت قطعات داخلی موتور از انفجار سوخت تولید می‌شود. یکی از قطعات مهم و متحرک در موتور، پیستون است. پیستون در محفظه سیلندر به صورت حرکت خطی عمل می‌کند و از انفجار سوخت درون سیلندر به نام کمپرسیون برخوردار است. این کمپرسیون به عنوان فشار سوخت به‌وسیله پیستون در فضای بالایی سیلندر ایجاد می‌شود.

اگرچه عمدتاً کمپرسیون در فضای بالایی سیلندر ایجاد می‌شود، اما باید توجه داشت که در سمت دیگر پیستون، یعنی در فضای زیرین موتور نیز هوا وجود دارد و حرکت پیستون در این فضا نیز باعث ایجاد کمپرسیون می‌شود. این کمپرسیون در هر دو طرف پیستون ایجاد می‌شود و نقش مهمی در عملکرد موتور دارد.

به علاوه، در فضای زیر موتور، قطعات دیگری نیز وجود دارند که در حال حرکت و چرخش هستند، از جمله شاتون‌ها، میل لنگ، و یاتاقان‌ها. این قطعات نیاز به روانکاری با روغن دارند تا از سایش و خرابی جلوگیری شود.

بنابراین، در کل، در فضای زیر موتور، هم هوا و هم روغن وجود دارند و حرکت پیستون و دیگر قطعات متحرک باعث ایجاد کمپرسیون در این فضا می‌شود. این ممکن است به تبخیر روغن در فضای زیر موتور منجر شود، ولی حرارت موتور نیز تأثیر دارد و دماهای بالا تبخیر مایعات را افزایش می‌دهد. بنابراین، مراقبت از سیستم روغن‌رسانی و حفظ میزان روغن مناسب در موتور برای کاهش این پدیده بسیار مهم است.

سایکلون روغن تا حد امکان بخارات روغن را به حالت مایع تبدیل کرده و به موتور بازگردانده و بخارات باقی‌مانده را به منیفولد هوا ارسال می‌کند. این عملیات باعث حفظ سیستم روغن‌رسانی موتور و کاهش نشت روغن از قطعات مختلف موتور می‌شود.

ورود بخارات روغن به منیفولد هوا

ورود بخارات روغن به منیفولد هوا در خودرو به مقدار استاندارد و در شرایط استاندارد مضر نیست، بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد موتور کمک کند. بخارات روغن به عنوان یک منبع انرژی اضافی برای احتراق سوخت در سیلندرها عمل می‌کنند و به افزایش کارایی موتور کمک می‌کنند. این مسئله به خصوص در شرایط سرعت بالا و بار سنگین می‌تواند مفید باشد.

در مورد سایکلون روغن، این قطعه قابل تعویض است و عمر محدودی دارد. توصیه می‌شود که هر دو سال یا هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر یکبار این قطعه همراه با سوپاپ یکطرفه آن تعویض شود

سایکلون روغن

علائم خرابی سایکلون روغن

در مورد خرابی‌های سایکلون روغن، دو حالت اصلی وجود دارد.

حالت اول: یکسره شدن سایکلون روغن و هدایت کامل بخارات روغن به سمت منیفولد هوا. در این حالت، روغن به مقدار زیادی به سوخت اضافه می‌شود و باعث کم کردن روغن موتور می‌شود. این امر ممکن است به موتور آسیب برساند و باید روغن به میزان مناسب ترتیب داده شود.

حالت دوم: گرفتگی یا کیپ شدن سایکلون با سوپاپ یکطرفه. در این حالت، بخارات روغن نمی‌توانند به منیفولد هوا هدایت شوند و به جای آن نشت می‌کنند. این نشت ممکن است به مشکلاتی نظیر خروج روغن از درب روغن، اطراف گیج روغن، کاسه نمد میل سوپاپ و غیره منجر شود. در این حالت نیز خودرو ممکن است روغن کم کند و عملکرد موتور تحت تأثیر قرار گیرد.

با توجه به موارد ذکر شده، نظارت و تعویض منظم قطعات مرتبط با سایکلون به منظور حفظ عملکرد موتور و جلوگیری از مشکلات مختلف، بسیار مهم است.

توضیحات تکمیلی

سوپاپ یکطرفه

 

منبع